Tretia európska súťaž? Už sme to tu mali a bola to nuda
UEFA uvažuje o vytvorení tretej klubovej súťaže. Bude však dostatočne zaujímavá?
Komentár Jakuba Mihálika
Iste, je dobré, ak aj malé, respektíve menšie, kluby môžu svoju silu porovnávať v rámci európskych súťaží. A ak sa pri gigantoch z anglickej, španielskej, nemeckej, talianskej, francúzskej ligy, či pri miliardárskych kluboch z Východnej Európy, nedostanú, či už do Ligy majstrov, alebo do Európskej ligy. Je však otázne, či liga útechy pre tých, ktorí sa nedostali do ligy útechy (Európska liga), je tou správnou voľbou.
V minulosti už tu taký podobný formát bol. Takzvaný Intertoto Cup trval približne štyri desaťročia, keď v roku 2008 zanikol. Dôvodov boloviacero. Nezáujem „väčších“ klubov druhého, či tretieho sledu, nezáujem médií, divákov i samotnej UEFA. Má cenu oživovať po pár rokoch niečo, čo preukázateľne nefungovalo?
Zavedenie novej súťaže zaujalo mnohých na Slovensku, keďže by podľa nich mohla súťaž pomôcť aj slovenským klubom, ktoré sa roky trápia s postupom do európskych súťaží číslo jeden a dva. Ja si to však nemyslím. Nemyslím si, že by bolo atraktívne pre Žilinu, Trenčín, Slovan, či Trnavu, ak by mali hrať s klubmi tretieho sledu. Ambiciózne mužstvá ako Žilina potrebujú konfrontáciu s top klubmi, ktoré ich môžu opäť niekam ďalej posunúť. Nie európsku účasť z ľútosti.
Ak už som spomenul Intertoto Cup, jeho výhodou bolo, že kluby nezaťažoval počas celého roku. Ak by sa vytvorila dlhodobejšia súťaž v hracom režime jeseň-jar, pre mnohé kluby by to znamenalo zväčšené nároky, ako finančné, tak aj herné pri veľmi nízkej návratnosti.
Ak sa pozrieme na finančné odmeny pre účastníkov Európskej ligy, tie sú zanedbateľné. Súťaž číslo tri by znamenala ešte nižšie odmeny, pri takmer takých istých (cestovných a ďalších) nákladoch ako v EL, či LM. A príjmy? Vezmime si slovenské pomery, ktoré nás jediné zaujímajú. Televízie horko-ťažko zabezpečujú prenosy Ligy majstrov, či Európskej ligy. Záujem o tretiu súťaž v poradí by sa zrejme blížil k nule. Nezáujem médií = nezáujem sponzorov = minimálny prospech pre kluby v rámci marketingu = minimálny záujem klubov účinkovať v tejto súťaži.
Určite zo zavedenia novej súťaže budú niektoré kluby profitovať. Ak nie finančne, tak aspoň po hernej stránke, keď sa môžu porovnávať so zahraničnými klubmi približne rovnakej úrovne. Z dlhodobého hľadiska však táto súťaž nemôže byť dostatočne atraktívna, ako pre divákov, sponzorov, či televízie, tak aj pre samotných účastníkov.