Agent Michal Holeščák: Som za zverejňovanie prestupových čiastok, je to bežný trend vo svete
Futbalové zákulisie a s ním spojené prestupy sú pre futbalovú verejnosť niekedy zaujímavejšie ako samotné dianie na ihrisku. Kto, kde, kedy a za koľko vymenil dres? Otázky a odpovede, ktoré v prebiehajúcom zimnom prestupovom období trápia zrejme nie jedného futbalové fanúšika, tak to je živá pôda pre média, ktoré svojimi informáciami vedia niekedy dokonale zamotať hlavu nielen fanúšikom, ale i samotným futbalistom.
O medializácii futbalových prestupov sme sa v exkluzívnom rozhovore pre portál sport7.sk porozprávali s Michalom Holeščákom – hráčskym agentom SFZ zo spoločnosti HMP - Sport Management.
Futbalovú verejnosť čoraz častejšie zaujímajú informácie o prestupoch. Média to využívajú a fanúšikov doslova každý deň kŕmia takými, či onakými informáciami počas (a nielen) prestupového obdobia. Akým spôsobom je teda najsprávnejšie rozoznať pravdivú informáciu od novinárskej kačice?
Tak toto je vaša parketa, aby ste mali spoľahlivé zdroje a dostali sa k dobrej informácií v správnom čas. Veľakrát sa umelo nafukujú čísla, aby sa vzbudil väčší záujem o hráča, alebo sa umelo medializuje záujem rôznych klubov. Napríklad za takého top futbalového novinára sa považuje Angličan Henry Winter, ktorý má na sociálnej sieti skoro 200 000 ,,nasledovníkov“ a je to práve preto, lebo jeho informácie sú relevantné.
Prílišná medializácia prestupov je ich dlhodobým problémom. Je tento mediálny ošiaľ v prestupovom procese podľa Vás výhodou, alebo pre samotného hráča, či jeho agenta skôr nevýhodou? Dá sa vôbec pracovať pod takýmto mediálnym tlakom?
My nie sme ešte pod takým tlakom ako vo vyspelých futbalových krajinách. Keď sme robili napríklad transfer Jakuba Vojtuša do Interu Miláno, Tomáša Hubočana do Zenitu Petrohrad, alebo aj Dušana Kuciaka do susednej poľskej Legie Varšava, tak záujem médií bol obrovský a každý chcel exkluzívne informácie. My to berieme ako súčasť našej práce, ale hráč môže mať z toho zamotanú hlavu, keďže ťažko môže vyhodnotiť objektivitu rôznych informácií.
Odporúčate svojim klientom ako ich agent vyjadrovať sa do médií k prestupovým špekuláciám na ich osobu, alebo sa ich skôr snažíte v tomto smere „zastupovať“?
Našim klientom sa snažíme radiť aj v tejto oblasti, ako sa správne vyjadrovať do médií s akými informáciami môžu pracovať a ktoré majú nechať na svojho agenta. Zle interpretované informácie môžu pokaziť vyjednávaciu pôdu, alebo záujem o hráča ako osobnosť. Ojedinelým a svetlým príkladom medializovania transferu bola MŠK Žilinou zorganizovaná tlačová konferencia k prestupu Tomáša Hubočana do Zenitu. Na nej pred médiá predstúpil majiteľ žilinského klubu, PR manažérka MŠK, ja ako hráčov zástupca a samotný hráč. Z mediálnej obce bolo cez 30 zástupcov a debata trvala skoro dve hodiny. Všetci mali možnosť dodatočných exkluzívnych rozhovorov, bola zverejnená transferová suma a celý informačný výstup bol transparentný.
Čítajte tiež: ,,Má silnú vôľu a víťaznú mentalitu,'' hovorí o 15-ročnom slovenskom talente v Marseille jeho agent
V prestupovej politike futbalu najnovšie prevláda trend, že prestupové podmienky medzi hráčom a klubom, prestupová čiastka, alebo i výška samotného platu, sa verejnosti práve cez média nie vždy zverejňujú. Ako sa Vy osobne staviate k tomuto trendu?
Ja osobne som za zverejňovanie prestupových čiastok, keďže je to bežný trend vo svete. Oficiálnym zverejnením takejto sumy sa predíde zbytočným špekuláciám a verejnosť sa tým ďalej nezaoberá, pretože sa polemizuje výlučne o nepoznanom. Platové ohodnotenia hráčov by som ponechal na zmluvné tajomstvo, keďže nepatria medzi verejných činiteľov. Jedným dychom však môžem dodať, že máloktorí hráči sa môžu na Slovensku zabezpečiť futbalom tak, aby po skončení kariéry už nemuseli hľadať iný zdroj príjmov.