Futbal - hra pre všetkých
Medzi najväčšie fenomény dvadsiateho storočia môžeme s určitosťou zaradiť najpopulárnejší šport sveta - futbal. Je to vášeň, ktorou sa nakazili milióny ľudí po celom svete. Do posledného miesta zaplnené štadióny, špičkoví hráči, burácajúce masy fanúšikov, aj tak by sa dala charakterizovať jedna tvár futbalu. Tvár, ktorú v našich končinách nepoznáme.
Moderné štadióny, najlepší hráči sveta, slušní fanúšikovia a nádherne upravené trávniky sú len snom našich funkcionárov. Všetci doma vieme a hovoríme o tom, ako by sa futbal mal robiť, ale keď máme preukázať svoje schopnosti v praxi, sme nuloví. Vyhovárame sa na neochotu podnikateľov investovať do futbalu. Hľadáme dôvody prečo kluby nefungujú, namiesto toho, aby sme hľadali spôsoby ako by kluby fungovať mohli. Chceme a očakávame od sponzorov veľké peniaze, ale máme aj dostatočne dobre rozpracované koncepcie fungovania a financovania klubov ? Často sa sponzor nájde, ale po čase odíde, pretože výsledky neprichádzajú. Sponzor prichádza s veľkými očakávaniami a víziami podloženými kapitálom, ktorý je ochotný investovať. Áno, futbal sa dá robiť aj takouto cestou, ale ako dlho budú veľkí sponzori ochotní liať obrovské kvantá financií? Nebudú výsledky, nebudú ani peniaze od sponzorov. Najväčším problémom nášho futbalu nie je nedostatok sponzorov a nadšencov, ktorí by zabezpečili financovanie, ale neschopnosť manažérov pripraviť poriadne projekty s dlhodobými víziami. Keď sa aj projekt nájde a manažérovi sa podarí zabezpečiť financovanie, tak ostatní funkcionári sa často len priživia a naplnia svoje kapsy. Korupcia klope na dvere každého futbalového klubu. Futbal už dávno nie je tým, čím by mal byť. Stal sa biznisom, v ktorom funkcionári hľadia len na svoje peňaženky. Krásnou ukážkou sú transfery hráčov. Mladí hráči sú vychovávaní ako tovar určený na predaj. Sú „oblbovaní“ manažérmi, ktorí vidia príležitosť zarobiť. Áno, aj hráčom z toho plynú výhody, či už vo forme rôznych benefitov, ako sú kopačky, dresy, tenisky, oblečenie, športové tašky, parfémy, doplnky ako hodinky, či dokonca finančné odmeny. Na jednu stranu je to výhoda, ale na druhú nie. Koľkí mladí hráči si dnes môžu dovoliť manažérov ? Mnohí majú ledva na zakúpenie kopačiek a základnej výbavy. Nie všetci máme rovnaké možnosti, a nie všetci sú aj dostatočne dobrí, aby si ich manažéri všimli. Je to smutné, ale je pravdou, že sociálne silnejší majú ďaleko lepšiu šancu presadiť sa vo svete futbalu. Neraz sa stáva, že otec svojmu synovi zabezpečí kvalitné angažmá na úkor, lepšieho a talentovanejšieho mladíka zo slabšej rodiny. Predsa len, kto má známosti sa vezie a nehovorte, že to tak nie je. Je jasné, že každý sa snaží primárne pomôcť sám sebe, ale potom sa nečudujme, že úroveň športu, spoločnosti a štátu je na takej úrovni ako je.
Skúsme sa samy zamyslieť, koľko rozprávame a koľko robíme preto, aby úroveň futbalu a našich životov bola lepšia. Svet a futbal nie je len o tom, kto koľko zarobí, ale aj o tom, aké drahé značkové kopačky (adidas, nike, puma) hráč má. Je to o radosti, ktorú nám futbal a spoločné víťazstvá prinášajú.
Náš tip pre Vás: cviky na chudnutie