História futbalových kopačiek: Od Dasslera až po Nike Mercurial
Pamätáte sa ešte na svoje prvé futbalové kopačky? Aj vy ste patrili medzi tých, ktorí sa mohli pochváliť nosením slávnych „gumotextiliek“, či prvých „adidasiek“? Futbalové kopačky, ako druh športovej obuvi, prechádzajú rokmi svojej existencie mnohými zmenami. Kedy a kde však vznikla ich prvotná myšlienka výroby?
Po odpoveď na túto otázku by ste sa museli vrátiť o niekoľko storočí späť a kde inde, než do kolísky svetového futbalu, Veľkej Británie. Práve na tomto mieste sa ešte za vlády kráľa Henricha VIII v roku 1509 datuje ich prvá zmienka. Kopačky vtedajšej doby museli byť silné, vyrobené z tvrdej kože, aby boli vhodne prispôsobené vtedajšiemu poňatiu hry, hry bez pravidiel, ktorá v tej dobe vládla vo futbale. Prvý väčší dizajnérsky posun bolo možné na kopačkách badať v roku 1800, kedy sa na ich spodnej časti objavili tzv. „kolíky“. Prvotná myšlienka výroby futbalových kopačiek sa v krajine stala tak populárnou, že sa z jej malého nápadu stala v prvej časti dvadsiateho storočia doslova veľkovýroba. Tú nasledovali také výrobné mená ako Gola, Valsport, či dánsky Hummels. Žiaden z nich však vo výrobe kopačiek neurobil takú dieru do sveta ako zakladateľ slávnej spoločnosti Adidas, Adolf Dassler.
Keď Adolf „Adi“ Dassler ušil pred vyše osemdesiatimi rokmi prvý pár kopačiek, vysoká koža obuvi vyzerala na dnešné pomery skutočne smiešne. Začala však písať novú históriu športu na ktorý bola určená. Rodinná firma mala po rokoch taký úspech, že sa jej produkcia vyšplhala až na päťdesiat párov kopačiek za deň. Adidas sa postupne stal inšpiráciou pre nových výrobcov.
V roku 1970 prišla na trh ďalšia futbalová značka Puma King. Jej nositeľmi boli Pelé, Eusébio, Johan Cruyff, či Diego Maradona. Slávny Adidas však po nástupe nového výrobcu nezostal v tieni, práve naopak pritvrdil ešte viac. Začiatok MS v Španielsku v roku 1982 sa niesol v znamení jednej z najúspešnejších edícií „adidasiek“ Copa Mundial. Prevratnú novinku nemeckej firmy obúvali takí futbaloví velikáni ako Franz Beckenbauer, či Michel Platini. Adidas neskôr začal produkovať do sveta aj svoj ďalší druh trojpásikových kopačiek tzv. Predator.
Konkurencia v tom pravom zmysle slova prišla až v deväťdesiatych rokoch a to nástupom jedného z dnes už najznámejších športových výrobcov oblečenia a obuvi, spoločnosti Nike. Tá začiatok roku 1998 odštartovala svojou prevratnou novinkou, výroby kopačiek, ktorú ste na svojej nohe skoro vôbec necítili. Kopačky z produkcie Nike Mercurial Vapor vážili len necelých 200g. Táto renomovaná novinka sa vo futbalovom svete tak uchytila, že sa aj vďaka propagácii Cristiana Ronalda, Ribéryho, Ibrahimoviča, Drogbu či iných, stala doslova módnym hitom na zelených trávnikoch. Kopačky Mercurial sú svojou ľahkosťou a pružnosťou určené prevažne pre útočníkov, či krídelných hráčov. Tento druh kopačiek sa môže dnes pochváliť už svojou deviatou verziou do ktorej spadá aj jej ženský pár vyrobený v apríli 2009.
Progres je nevyhnutný a rok čo rok je ho cítiť aj na trávniku. Tak ako história futbalu i história kopačiek v sebe zahŕňa prevratné zmeny. Ich hlavný a to športový účel sa chtiac-nechtiac začal v dobe nezastaviteľného modernizačného pokroku prelínať aj s módnym priemyslom. Módni návrhári sa dnes dokážu poriadne vyblázniť aj na tomto druhu športovej obuvi a fantázii sa ani tu medze nekladú. Skvelú reklamu im potom robia samotní futbalisti, ktorí ich počas jednej sezóny dokážu vystriedať hneď niekoľko.